Üretken Yapay Zekâ ile Bilim Şenliğinde Yeni Ufuklar
Öğrencilerimizi; geleceğin dünyasına hazırlamak ve onların 21. yüzyıl yetkinliklerine sahip bireyler olmalarına katkıda bulunmak amacıyla 26 yıldır “Bilim Şenliği” gerçekleştiriyoruz. Bu bilimsel araştırma sürecinde öğrencilerimizden; bir günlük yaşam sorunu tespit ederek tanımlamaları, analitik düşünme yeteneklerini geliştirerek araştırma yapmalarını, yaratıcı-yenilikçi çözümler üretmelerini ve hayata geçirmelerini bekliyoruz. Bu süreçte insan becerilerini taklit eden Üretken Yapay Zekâ (ÜYZ) uygulamaları; öğrencilerimizin bilimsel projelerini daha derinlemesine ve kapsamlı bir biçimde ele almalarına yardımcı oluyor. Aynı zamanda onların dijital okuryazarlık becerilerini geliştiren, ilham veren ve bakış açılarını genişleten bir asistana dönüşüyor. Bu asistanların; eğitime birçok katkı sağlamasının yanı sıra bazı olumsuz yönleri olduğu gerçeğini de göz önünde bulunduruyoruz. ÜYZ araçlarının farklı düşünme, çok sayıda fikir üretme olanağı sağlayan ÜYZ uygulamalarından elde edilen hızlı ve ikna edici bilgiler, güçlü bir ön bilgiye sahip olmayanların yanlış bilgi edinmeleri riski oldukça fazladır. Bu nedenle öğrencilerimizin ÜYZ uygulamalarını etik, etkili, sorumlu, güvenli ve anlamlı bir biçimde kullanmaları için onları destekleyip yönlendirecek insan merkezli bir yaklaşımla, tüm paydaşlarımızı kapsayan Yapay Zekâ Politikamızı Akademik Dürüstlük Politikamız doğrultusunda oluşturuyor ve uygulamalarımızla birleştiriyoruz. Tüm paydaşlarımızın teknolojiyi bilinçli ve etik bir biçimde kullanabilen bireyler olmalarına rehberlik ediyoruz.
Bilim şenliği proje hazırlama sürecinde de öğrencilerimizi; ÜYZ tarafından üretilen bilgileri, kendi üst düzey düşünme becerileri ile birleştirmeleri, gerçek dünyayı gözlemleme, deney yapma, diğer insanlarla tartışma, bağımsız mantıksal akıl yürütmeleri konusunda teşvik ediyoruz. Onları sorgulama becerilerini sürekli kullanmaları konusunda yönlendiriyoruz.
Temel okuryazarlık, aritmetik ve bilimsel okuryazarlık becerileri gelecekte de eğitimin anahtarı olmaya devam edecektir. Bu temel becerilerin kapsamı ve doğası, içinde yaşadığımız ve giderek daha da zenginleşen ÜYZ uygulamalarından anlamlı ve etkili bir biçimde yararlanılmasını sağlayacaktır. Bu nedenle ÜYZ kullanımının kapsayıcı, adil ve sürdürülebilir bir gelecek için bireylerin entelektüel becerilerinin geliştirilmesine yönelik, insan merkezli olması gerekmektedir.