Öğrenme Kaybına Karşı Tatil Önerileri

Yaz tatili, öğrencilerin dinlenmesi yanı sıra meraklarını beslemeleri ve öğrendiklerini yaşamla ilişkilendirmeleri için de önemli bir olanaktır. Yaz tatilinde diğer mevsimlerdeki rutinlerin dışına da çıkılır. Buna karşın yaz tatilini hayata bir “dur” komutu verilmiş gibi yaşamak yerine yaşamın bir parçası olarak geçirmek gerekir. Uzun süren tatil dönemi öğrencilerde öğrenme kayıplarına da yol açmaktadır.
Öğrenme kaybı, öğrencilerin uzun süre eğitim faaliyetleriyle meşgul olmadıklarında yaşadıkları bilgi ve akademik becerilerdeki azalmayı ifade eder. Araştırmalar ,öğrencilerin yaz boyunca iki aya kadar okuma ve matematik becerilerini kaybedebileceğini ve konunun uygulamalı doğası nedeniyle bu etkinin bilimde daha da belirgin olabileceğini gösteriyor” (Cooper ve diğerleri, 1996). Tatilde öğrenme kaybı yaşayan öğrenciler; bir sonraki yıl eğitim öğretim yılı başladığı zaman okula, ödevlere ve konulara uyum konusunda zorluk yaşamaktadırlar. Ancak tatil süreci boyunca öğrenme kaybı az olanlar bir sonraki yıl daha başarılı olmaktadır.
Yaz tatilinde öğrenme kaybını en aza indirmek için birkaç öneri paylaşmak istiyoruz:
- Sorumluluk Bilinciyle Günlük Planlama: Kendi gününü planlaması istenebilir. Kendi ajandasını kullanarak günlük plan yapmak öğrencilerin öz-yönetim becerilerini geliştirir.
- Tatil Kitapçıkları: O senenin kazanımlarını, farklı bakış açıları geliştiren etkinlikleri içeren tatil kitapçıkları, etkin bir zaman planlaması yaparak çözülebilir. Bu, bir sonraki eğitim öğretim yılına hazırlıklı gelmeyi destekler.
- Her Gün Kısa Süreli Okuma Alışkanlığı: Her gün 15-20 dakika kitap okunabilir. İletişim becerilerini geliştirmenin yanı sıra hayal gücünü de destekler.
- Yazı Yazma Etkinlikleri: Günlük, anı defteri tutma gibi yazma etkinlikleri yapılabilir. Kendini yazılı olarak ifade etmek, yansıtıcı düşünmeyi teşvik eder.
- Eğitsel Oyunlar: Fiziksel ya da dijital eğitsel oyunlar, aile bireyleri ya da arkadaşlar ile oynanabilir. Satranç, kelime oyunları, problem çözme uygulamaları gibi araçlar, hem eğlenceli zaman geçirmeyi sağlar hem de eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirir. Bu beceriler, temel düşünme becerileri arasında yer alır.
- Doğayla İç İçe Zamanlar: Doğa içinde zaman geçirilebilir. Gözlem yaparak doğayı tanımak öğrencilerin araştırma ve sorgulama becerilerini
- Günlük Yaşamda Matematik: Günlük yaşamda matematiği kullanmaları teşvik edilebilir. Gerçek yaşam durumları içinde matematiksel düşünme, öğrencilerin aktarım becerilerini güçlendirir. Örneğin: Birlikte alışveriş listesi oluşturarak markete gitmek, verilen parayı hesaplamasını isteyerek dondurma almasını sağlamak vd.
- Kültürel ve Sanatsal Etkinlikler: Ailece zaman geçirilebilecek kültür ve sanat etkinlikleri planlanabilir. Müzeler, tiyatrolar, sanatsal atölyeler; öğrencilerin çok yönlü düşünen bireyler olarak gelişmesini destekler.
Yaz tatilini, sadece bir dinlenme dönemi değil; öğrenmenin yaşamla buluştuğu bir süreç olarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin merak duygularını, öğrenme heveslerini ve sorumluluk duygularını canlı tutacak bu önerileri uygulayarak tatili hem verimli hem keyifli hale getirebilirsiniz.
KAYNAKÇA: