Akademik Gelişim Sürecinde Etkili Geri Bildirim

 

Eğitim öğretim sürecinin niteliğini artıran en önemli unsurlardan biri, öğrencilerin öğrenme yolculuklarında doğru ve zamanında aldıkları geri bildirimlerdir. Geri bildirim, başarıya ulaşma yolunda eksik kalan tarafları göstermek, doğru öğrenmeleri desteklemektir (Hattie, 2012).  Ayrıca geri bildirim, yalnızca bir “düzeltme aracı” değil, aynı zamanda öğrencilerin öğrenmelerini derinleştiren, motivasyonlarını artıran ve öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirmelerini sağlayan güçlü bir öğretim aracıdır. Etkili bir geri bildirim; gelişim için öneriler içerir, bilgi verir, motive eder, davranışa odaklıdır, yargılayıcı değildir, tanılayıcı ve olumludur.

Öğrenme, öğrencinin bilgi ve becerilerini aktif olarak yapılandırdığı bir süreçtir. Etkili geri bildirim sayesinde öğrenciler öğrenme sürecinde “Neyi doğru yaptım, nerede gelişmeliyim ve bundan sonra nasıl ilerlemeliyim?” sorularına yanıt bulurlar. Bu sorulara yanıt arayan süreç, öğrencinin öğrenme sorumluluğunu üstlenmesine ve kendi öğrenmesini yönetmesine imkân tanır (Sadler, 1989).

Geri bildirim, öğrencinin çabasını ve ilerlemesini takdir etmeye dönük olduğunda daha etkili sonuçlar vermekte, motivasyonlarını artırmaktadır. Araştırmalar, düzenli ve nitelikli geri bildirimin öğrencilerin akademik performansını anlamlı biçimde yükselttiğini göstermektedir (Shute, 2008).

Geri bildirim sürecinin anlamlı olabilmesi ve öğrencilerin akademik başarılarını arttırabilmesi için zamanında, açık, anlaşılabilir ve uygulanabilir olması gerekmektedir.

Bu doğrultuda verilen etkili geri bildirim öğrencilerde; öz düzenleme, öğrenme sorumluluğu alma ve yaşam boyu öğrenme becerilerinin gelişimine katkı sağlamaktadır. Dolayısıyla, ölçme değerlendirme süreçlerinde geri bildirim yalnızca tamamlayıcı bir uygulama olarak değil, öğrenmeyi destekleyen stratejik bir araç olarak ele alınmaktadır.

Lütfen bizi takip edin ve beğenin:

You may also like...